راه رسيدن به آرامش...
موسسه ورزشی ترلان قشقایی شاهین شهر
ماموریت این وبلاگ، اطلاع رسانی در خصوص ورزش قشقایی های شاهین شهر

آنچنان در فكر و نگران هستيم كه اغلب فراموش می‌كنيم برای ارزيابی مسيری كه تاكنون پيموده‌ايم، نيم نگاهی به گذشته بيندازيم. آيا افرادی را می‌شناسيد كه در ظاهر صاحب همه چيز هستند، شغل عالی، زندگی مرفه، منبع درآمد مكفی اما با اين‌حال، نگران و مضطربند و احساس خوشبختی نمي‌كنند؛ در حالی‌كه افراد ديگری را می‌شناسيد كه حداقل در ظاهر چيز زيادی ندارند ولی با اين وجود، شاد و بشاش به‌نظر می‌رسند؟ آيا متوجه شده‌ايد كه روزانه چقدر به فكر كمبودها و كاستی‌های زندگی هستيم و يا مرتبا در ترس از دست دادن به سر می‌بريم؛ كمبود حقيقی يا ترس از دست دادن زمان، منبع درآمد، پول، سلامتی، توانايی، مهارت و انرژی؟

مطمئن بودن يا احساس از دست دادن روابط، كنترل، انگيزه، لذت، حمايت، تسلط، موفقيت، اعتبار، اعتماد، اطمينان، عشق و قدرشناسي، همگي موضوعاتي هستند كه بخش عظيمي از گفت‌وگوها و افكار ما را به‌خود مشغول داشته‌اند.
زماني كه توجه‌مان مرتبا روي كاستي‌ها و كمبودها متمركز است، به‌خصوص هنگامي‌كه به درست يا به غلط، احساس مي‌كنيم كه در مورد آن هيچ كاري از دستمان برنمي‌آيد، ارگانيسم بدن در برابر اين عجز و ناتواني، به‌صورت استرس واكنش نشان مي‌دهد. كاملا مشخص است كه ما همان چيزي خواهيم شد كه مرتبا به آن فكر مي‌كنيم و روي آن تمركز داريم.

تمركز روي نقص‌ها و كمبودها به‌خودي خود بد نيست و چه بسا همانند موتوري موجب حركت انسان شده و او را به عمل وامي‌دارد. اما زماني كه اين كمبود با حس عجز و ناتواني همراه شود، در آن صورت ارگانيسم بدن به‌صورت اضطراب و استرس از خود واكنش نشان مي‌دهد.

بنابراين تمريني به شما پيشنهاد مي‌شود كه اگر مرتبا آن‌را انجام دهيد، بدون شك مي‌توانيد وضعيت ذهني خود را بهبود ببخشيد، استرس و اضطرابتان را كاهش دهيد و چه بسا اين روش به شما كمك كند تا بهتر بخوابيد.
در اين تمرين كه بيش از 5 دقيقه به‌طول نمي‌انجامد، شما بايد به حس وفور نعمت وصل شويد و نعمت‌هاي بي‌شمار زندگي‌تان را جلوي چشمانتان بياوريد.

زماني كه احساس مي‌كنيد سرشار از نعمت هستيد، اين حس سبب مي‌شود تا بتوانيد در زندگي شخصي و حرفه‌اي‌تان شكرگزاري را به‌جا آوريد.

همه چيزها و همه افرادي كه برايتان ارزشمند هستند و سبب مي‌شوند تا شما از درون خود را غني احساس كنيد. براي انجام اين تمرين سؤالي كه بايد از خود بپرسيد اين است:

اگر واقعا مي‌خواستم شكرگزاري كنم، بابت چه چيزي در زندگي‌ام

می‌توانستم شاكر و حق‌شناس باشم؟

شما می‌توانيد اين تمرين را صبح قبل از برخاستن از رختخواب، در هنگام اصلاح صورت يا دوش گرفتن، به هنگام پياده‌روی روزانه، ورزش كردن، درون اتومبيل هنگام رفتن سر كار، داخل مترو، در راه برگشت به خانه از اداره در آخر روز و لحظه رفتن به رختخواب، انجام دهيد.

•‌ هر روز صبح وقتی از خواب بيدار می‌شوم، روزم را با اين فكر شروع می‌كنم كه، در اين جهان بيكران، وجود داشتن، نعمتی به تمام معناست و از اينكه می‌توانم نفس بكشم، زندگی كنم، ذره درخشاني از زندگي باشم و هنوز يك روز براي زندگي كردن پيش رو دارم، شكرگزار هستم.

•‌ سپس اين شانس را جلوي چشمانم مي‌آورم كه مي‌توانم از حواس پنجگانه‌ام بهره ببرم، مي‌توانم به زيبايي‌هاي طبيعت بنگرم، شاهكار هنري نقاشان بزرگ و خنده مردم را ببينم.

به اين شانس مي‌انديشم كه مي‌توانم بوي غذاها و مطبوع‌ترين عطرها را حس كنم، مي‌توانم نور خورشيد، وزش باد و يا يك انسان را لمس كنم و نوازش آفتاب و باد را روي بدنم احساس كنم، مي‌توانم طعم خوراكي‌ها را بچشم، مي‌توانم به نواي موسيقي‌هاي مورد علاقه‌ام، به صداي كساني كه دوستشان دارم، صداي رودخانه و وزش باد گوش فرا دهم.

سپس خدا را به خاطر سلامتي كه در وجودم قرار داده، به خاطر انرژي كه به من توان حركت مي‌دهد و اين امكان را مي‌دهد تا شروع به حركت كرده و كارهايم را انجام دهم، شكر مي‌گويم.

و بعد به كساني كه دوستشان دارم فكر مي‌كنم، افرادي كه به من عشق مي‌ورزند و حضور آنها در زندگيم بركت بزرگي به‌شمار مي‌آيد.

همسرم، فرزندانم، عروس و دامادم، نوه‌هايم، خانواده و دوستانم. زماني‌كه به آنها فكر مي‌كنم، صورتشان را به وضوح در ذهنم مجسم مي‌كنم يا سعي مي‌كنم محسنات‌شان را مد نظر آورم و از بركت وجود آنها در زندگيم، احساس كنم كه از نعمت و شانس بزرگي برخوردارم.

•‌سپس به خاطر مسافرت‌هايي كه تاكنون رفته‌ام شكرگزاري مي‌كنم و مكان‌هاي خاصي را كه طي سفرهايم ديده‌ام دوباره در ذهنم مرور مي‌كنم.

به راحتي و آسايشي مي‌انديشم كه در زندگي روزانه از آن بهره‌مندم، به خانه‌ام كه در محيط گرم و صميمي‌اش مي‌توانم ملاقات‌هاي دلنشيني با فرزندان و دوستانم داشته باشم و اينكه از اين شانس برخوردارم كه نزديك محل سكونتم را طبيعت احاطه كرده است.

•‌ و از اينكه مي‌توانم در كشوري زندگي كنم كه صلح و آرامش در آن حكمفرماست، از نعمت بزرگي برخوردارم و از اين بابت كه مي‌توانم توسط اينترنت به سهولت در كتابخانه‌هاي دنيا به اطلاعات نامحدودي دسترسي پيدا كنم و از اين طريق در مورد تمام مطالب مورد توجه و علاقه‌ام چيزهاي زيادي بياموزم، شكرگزار هستم. از امكانات شگفت انگيزي كه فناوري در خدمت من قرار مي‌دهد، قدرداني مي‌كنم.

•‌ خدا را سپاس مي‌گويم براي آنكه به شغل مورد علاقه‌ام اشتغال دارم و به خاطر افرادي كه اين فرصت را برايم فراهم كرده‌اند تا در زندگي شخصي و از نظر شغلي پيشرفت كنم، به خاطر مهارت‌هايم و داشتن فرصت ملاقات با افراد جالب در زندگي شكرگزار هستم.

متوجه شده‌ايد كه طي 3 الي 5 دقيقه، بايد درونتان را سرشار از تمام چيزهايي كه در زندگي برايتان ارزشمند هستند كنيد. البته كمبودها و كاستي‌ها همواره وجود دارند و راحت‌تر از نعمت‌ها به ذهن راه مي‌يابند. اما در لحظاتي كه به نكات مثبت زندگي خود فكر مي‌كنيد، جايي براي نكات منفي در ذهن وجود ندارد.

: روزنامه هموطن سلام

 





ارسال توسط اله کریم عباس نیا