بویراحمد اصیل ترین و دست نخورده ترین قوم ایرانی
موسسه ورزشی ترلان قشقایی شاهین شهر
ماموریت این وبلاگ، اطلاع رسانی در خصوص ورزش قشقایی های شاهین شهر

اینجانب بر قوم و قومیت علاقه فراوانی داشته و اصل و نسب شناسی را دوست دارم و به همین دلیل پیگیر هستم تا به اطلاعاتی از این سنخ دست یابم. لذا به نظر اینجانب بویراحمد دست نخورده ترین و اصیل قوم ایرانی است که در گذرگاه تاریخ دست خوش ترکیب نژادی نگردیده و هویت واقعی خود را همچنان حفظ کرده است. البته در دوران کنونی نمی توان بر حفظ این دست نخوردگی تأکید کرد چرا که جوانان خود زوج خود را بر می گزینند در حالیکه در گذشته این مسئله توسط خانواده تعیین تکلیف می شده است. هر چند دست نخورده ماندن فقط به این موضوع بستگی ندارد و عوامل دیگری هم نقش ایفا می کنند.

در هر حال با توجه به شرایط محیطی، قومی و شجاعت و دلیری که در این قوم وجود دارد می توان گفت که همین شرایط نیز به حفظ اصالت واقعی آنها کمک کرده است. قوم بویراحمد قوم شوخ، جدی و دلیر است. واقعاً از بذله گویی های آنها که همراه با شیرینی لهجه شان که خود با انسان حرف می زند می توان گفت که این قوم شادترین قوم ایران است. غم و غصه های کودکانه در زندگی آنها راهی ندارد و آنها فقط به لحظه حال می اندیشند و در هر موقعیتی بذله های مؤدبانه آنها قطع نمی شود.

افراد قوم لر مخصوصاً بویراحمدی های دارای جذبه هستند و بذله گویی و خوش سخنی یکی از اصلی ترین دلیل این جذابیت است. به نظر من قوم بویراحمد تنها قومی بود که عربها و مغولها بر آنها چیرگی نیافتند و سردار بزرگ ایرانی آریو برزن که راه را بر اسکندر مقدونی بست نشان این عدم تسلیم شدن است.





ارسال توسط اله کریم عباس نیا